Total Pageviews

Thursday 21 October 2010

Hadhirkanlah Dirimu Dalam Solatmu


Assalamu'alaikum Wa Rahmah ALLAH,

Salam Jumaat buat semua, hari yang mulia, Penghulu segala hari.. Ingin saya kongsikan sedikit pandangan saya tentang Solat. Sedih sekali bilamana kita lihat ramai yang semakin kalut, gelut, berebut dalam urusan duniawi seharian sehingga tidak menjaga Solat kita. Saya bukan nak sentuh bab hukum meninggalkan solat, yang mana semua sudah pasti sedia maklum. Kak Lis ingin memberi pandangan tentang bab solat yang diterima oleh ALLAH. Kak Lis bukanlah arif sangat dalam hal ini, juga bukanlah Kak Lis ni orang yang sangat alim (masih banyak perluku pelajari), tetapi apa yang Kak Lis rasa, apa yang Kak Lis tahu, ingin Kak Lis kongsikan dengan semua dan minta komen/pandangan semua...

Kita semua tahu, untuk menghadhirkan diri dalam solat, kita wajib memahami ayatul Quran agar hadhir dalam ruh/jiwa kita penghayatan yang amat dalam..amat dekat dengan ALLAH. Bagi mereka yang memahami Bahasa Arab, sudah tentu hal ini tidak menjadi masalah bagi mereka.

Bagaimana pula bagi mereka yang tidak belajar atau tidak memahami Bahasa Arab dan mereka yang tidak mampu menghafal kesemua makna ayat-ayat suci Al-Quran? Bagi golongan ini, cubalah ingat sebahagian, barangkali makna bait-bait yang lazim kita baca dan faham. Setidak-tidaknya pun, kita bayangkn dosa-dosa kita terhadap ALLAH S.W.T., dosa kepada mak ayah, sahabat-sahabat kita dan sebagainya.

Hadhirkanlah diri dalam solat dengan membayangkan kita betul-betul berdiri di atas titian siratulmustaqim, di bawah kita api Neraka menyambar-nyambar menghampiri kaki kita untuk tarik ke dalam Neraka Jahannam, di hadapan kita semua jemaah yang diberi rahmat Syurga telah jauh meninggalkan kita, dan kita masih tertinggal di belakang terkapai-kapai meniti titian.

Dengan penuh rasa tawadhuk, bayangkan di hadapan kita ALLAH S.W.T. sedang mendengar setiap bait-bait bacaan solat kita, merayu....

Rayuan kita dalam bacaan Suratul Fatihah...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..


Alhamdulillahi rabbil 'alamin. Arrahmanirrahim. Malikiyaumiddin. Iyyakana'kbudu wa iyyakanasta'in. Ihdinassiratal mustaqim. Siratal lazina an'amta'alaihim ghairil maghdubi 'alaihim waladdhalin. Amin(*). 

"Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.


Segala puji-pujian bagi ALLAH Tuhan seru sekelian alam. Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Yang berkuasa pada hari pembalasan. Hanya Engkau sahaja wahai Tuhan yang kami sembah dan hanya Engkau sahajalah tempat kami meminta pertolongan. Tunjukanlah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang terdahulu yang telah Engkau berikan nikmat, bukan jalan orang-orang yang Engkau murkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat. Amin (*) (Perkenankanlah permintaan Kami)"

...

Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'kni warzuqni wahdini wa'afini wa'kfu 'anni 

"Wahai TUHANku ampunilah aku
kasihanilah aku juga rahmati aku
tampungkan kekuranganku
angkatkan darjatku
berikanlahku rezeki
berikan petunjuk padaku
berilahku kesihatan
maafkanku"




..dan banyak lagi bacaan dalam solat yang merupakan suatu bentuk rayuan, dengan pergerakan-pergerakan tertentu yang begitu sinkroni sekali..

Bayangkan di belakang kita Malaikat Maut menanti arahan ALLAH untuk menarik nyawa kita..

Ingatlah, hijab dibuka saat kita mengadap ALLAH semasa solat..
Bayangkan perasaan seorang ibu apabila anaknya datang mengadu masalah/sakit kepada sang ibu dengan penuh rasa hiba merayu meratap tangis..meminta bantuan dan pujukan si ibu..tentu ibu berasa sungguh syahdu dan dengan penuh kasih sayang mengusapi rambut sang anak dan diberinya nasihat berguna serta kata-kata semangat.

Apatah lagi ALLAH S.W.T.
Tuhan yang menciptakan kita? Kasih sayang ALLAH kepada hamba-hambaNYA 70 kali ganda kasihnya ibu kepada sang anak. Maka, tentu ALLAH akan mendengar dan menerima rayuan kita, dan diberinya petunjuk jalan penyelesaian kepada masalah kita.

SubhaNALLAH...

Jadi apa pula perasaan sang ibu, jika ibu memanggil untuk bertanya ke mana sang anak menghilang/balik rumah lambat dan sebagainya, sang anak pula jawab sambil acuh tak acuh, mahu tak mahu, memandang muka ibu pun tidak sekali-kali? Tentu hiba rasa sang ibu. Tiba-tiba sang anak minta pula duit. Ibu tentu akan beri, tapi dalam hati sang ibu penuh dengan rasa sebak.

Bayangkan jika kita begitu acuh tak acuh dalam solat semasa MENGADAPNYA.
DIA tetap memberikan kita kehidupan, kenikmatan dan rezeki yang tak putus walaupun kita seringkali lalai dalam solat. Apakah 'perasaan' ALLAH?

Sebagaimana kita begitu gementar apabila mengadap Raja/Sultan, kita boleh pula mengadap dengan penuh rasa hormat, beradab sopan, lemah lembut pergerakan kita, memandang terus ke mata Raja/Sultan..

Maka, sahabat2 ku sekalian, kita WAJIB mengadap ALLAH dengan penuh rasa hormat, sopan santun, lemah lembut pergerakan kita (bukannya solat dengan tergesa-gesa seperti burung belatuk) penuh dengan rasa takut dan mengharapkan kasih sayang ALLAH... agar dibawaNYA kita meniti titian siratulmustaqim dengan aman...

WALLAHua'lam

No comments:

Post a Comment